Aan de slag - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Richard en Maaike - WaarBenJij.nu Aan de slag - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Richard en Maaike - WaarBenJij.nu

Aan de slag

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg Richard en Maaike

10 Augustus 2015 | Nepal, Kathmandu

We zijn pas bezig aan dag 4 in Nepal, maar we voelen ons al helemaal ingeburgerd. Het project is ook erg leuk, maar daarover later meer.

Zaterdag is weekend in Nepal, dus moesten we nog een dag wachten tot we naar het project toe konden. Op zondag werken ze hier namelijk wel gewoon. Omdat we toch in Kathmandu waren, hebben we een dag de toerist uitgehangen en zijn we naar Durbar Square gegaan.
Dat is, of eigenlijk was, een groot tempelcomplex middenin de stad. Helaas heeft ook hier de aardbeving toegeslagen en was het een aardige ravage. Van sommige tempels stonden alleen de trappen nog overeind, de rest was verdwenen! Heel erg pijnlijk om te zien, zeker omdat het trotse Durbar Square van vier jaar geleden me nog helder voor de geest staat. '
Gelukkig' had onze gids een foldertje bij zich om te laten zien hoe het was. Hier stond dit en dit zag er eigenlijk zo uit, kijk maar, het beeld dat voor de ingang staat, is er nog. Toch stonden we ook hier weer verbaasd van de enorme veerkracht van de Nepalezen. De algemene mening lijkt te zijn dat het weliswaar naar is wat er is gebeurd, maar dat het enige wat je kan doen is een nieuw huis opbouwen. Niet meer zo hoog, 1 of 2 verdiepingen. Maken we er maar gewoon wat meer kamers in. Bij de pakken neerzitten is een optie waar de meesten niet eens aan lijken te denken.

Na Durbar Square zijn we via een wandelig door een typisch Nepalese wijk teruggegaan naar de toeristenbuurt. Highlights van de wandeling waren een verborgen stoepa, een stuk hout waarin iedereen met kiespijn een munt hamerde (blijkbaar helpt het) en momo's in een superklein restaurant.

De volgende dag was het eindelijk zo ver, we mochten eindelijk naar ons project! Er was een taxi staking, dus hebben we de local bus genomen. Deze heet volgens mij alleen maar zo omdat je een local nodig hebt om op je bestemming te komen. Gelukkig reisden we samen met Deepak, die ook zou helpen.

Het project zelf is enorm leuk! We zijn bezig met het opknappen van een gebouw voor gehandicapten. Iedereen heeft een eigen rolstoel of ander bouwsel om door het gebouw heen te kunnen bewegen, aangepast op de handicap die ze hebben. En mocht dat toch even niet lukken, dan zoeken ze iemand die iets op een ander gebied mankeert, zodat die ze dan uit de brand kan helpen. Denk bijvoorbeeld aan een blindengeleiderolstoel. ;-) Het is eigenlijk een hele vrolijke boel en we zijn inmiddels helemaal opgenomen in de groep. Iedereen vindt het reuze interessant wie we zijn en wat we doen. We hebben dus constant toeschouwers. Ik heb Rene al grappend voorgesteld om het sponsorgeld te gebruiken voor een verrijdbare publiekstribune, maar gelukkig wist hij betere dingen om te doen met het geld.
Het werk zelf is erg dankbaar. Gisteren hebben we de laatste privékamers en badkamers van een laag verf voorzien. Iedereen is helemaal gelukkig met zijn nieuwe kamer en wie welke kleur heeft is het gesprek van de dag. Vandaag zijn we bezig geweest met het voorbereiden van de hal en de eetkamer. Betonrot en schimmel weghalen en de ergste vlekken alvast een eerste laag verf geven.Daarna heb ik leren plamuren en ben ik helemaal losgegaan, wat ook wel mocht met alle scheuren en gaten die in de muren zitten. Zelfs zonder verf ziet het er al zo ontzettend veel beter uit! Ik kan niet wachten om te zien hoe mooi het is als we ermee klaar zijn! Gelukkig krijgen we morgen twee extra handen erbij, ook oud-vrijwilligers van Cross Borders. Het is namelijk best een grote klus.

Mochten jullie het leuk vinden, laat dan vooral een reactie achter! We genieten er erg van om te lezen hoe het met jullie gaat en of we alles een beetje goed over kunnen brengen. Alles is namelijk zo ontzettend anders dan in Nederland dat we vaak niet eens weten waar we moeten beginnen met schrijven!

  • 10 Augustus 2015 - 15:47

    Henk Dijkstra:

    Dag Maaike en Richard,

    Leuk om jullie verhalen te lezen. Op afstand leef ik een beetje met jullie mee. Doe vooral ook de groeten aan René en Bharat. En inderdaad lijkt het me heel confronterend om al die puinhopen te zien. Op de foto's die ik 5 jaar terug heb genomen is te zien hoe het allemaal was; onvoorstelbaar dat het voor een groot deel weg is. Wat ik me nog steeds afvraag is hoe het met het bhoedistenklooster in Sankhu, waar ik toen heb gewerkt, is. Ik kom daar niet achter. Als jullie iets te weten kunnen komen houd ik me aanbevolen!

    Verder wens ik jullie veel succes en kijk ik naar jullie verhalen uit!

    Groetjes,

    Henk

  • 10 Augustus 2015 - 16:41

    Richard En Maaike :

    Hey Henk,
    Leuk om van je te horen! Hoe is het nu met je?
    Het is inderdaad heel heftig om die puinhopen te zien, zeker omdat je er eerder bent geweest. Al moet ik zeggen dat de foto's misschien wat vertekenen. In Kathmandu (en zeker Thamel) staat het meeste nog overeind, je zou bijna vergeten dat er een aardbeving geweest is (behalve dan als je door de puinhopen van het ingestorte hotel van of naar je eigen hotel loopt, dat wil maar niet wennen).
    Hoe het met het klooster is weet ik niet. Maar als het goed is zie ik Rene morgen en dan zal ik het navragen en gelijk je groetjes overbrengen.

    Veel liefs en groetjes van het terras van Gaia,
    Maaike

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Richard en Maaike

Actief sinds 20 Juli 2015
Verslag gelezen: 294
Totaal aantal bezoekers 6649

Voorgaande reizen:

05 Augustus 2015 - 27 Augustus 2015

Op naar de wederopbouw!

Landen bezocht: