Eindbedrag en eerste dag Nepal - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Richard en Maaike - WaarBenJij.nu Eindbedrag en eerste dag Nepal - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Richard en Maaike - WaarBenJij.nu

Eindbedrag en eerste dag Nepal

Door: Richard

Blijf op de hoogte en volg Richard en Maaike

08 Augustus 2015 | Nepal, Kathmandu

Vlak voor vertrek op Schiphol is het grote moment daar om als laatste keer te kijken wat er nu in totaal op de verschillende plekken door iedereen is gedoneerd. We weten al dat het een hoog bedrag zal zijn, zeker veel meer dan we hadden durven hopen. Want als we eerlijk zijn hadden we gehoopt om in die ene maand ongeveer 500 euro op te kunnen halen. We waren dan ook heel erg onder de indruk dat we op de laatste dag dat bedrag in zijn geheel al binnen hebben gekregen.

Het vooruitzicht van een overstap van 16 uur op Istanbul was eerst niet fijn, maar met de mogelijkheid om gratis een citytrip te maken door de stad, hebben we de mogelijkheid gekregen een kleine vakantie te hebben voor we echt naar Nepal gaan. Naast het zien van mooie gebouwen zoals de Blue Mosque en een deel van de stad is er ook voor entree van Hagia Sophia en Topkapi Palace gezorgd en tussendoor hebben we ook nog genoten van ontbijt en lunch. Alles bij elkaar zeker een aanrader om te gaan doen en een heerlijke mini vakantie voor we straks echt aan de slag gaan.

Na zo'n hele lang dag en weinig slaap in het eerste vliegtuig hebben we redelijk kunnen slapen onderweg naar Nepal, alhoewel een aankomst van 6.15 uur in de ochtend er wel voor zorgt dat je totaal geen besef van tijd hebt, dus op verschillende momenten van de dag bewust op het horloge gekeken om te zien of het tijd is om iets te gaan eten en welke maaltijd dat ongeveer moet zijn. Op het vliegveld van Kathmandu worden we opgewacht door Bahrat Wasti, een van de medewerkers van Stichting Veldwerk en in een typische Nepalese taxi worden we naar ons hostel gebracht. Omdat ik zelf niet eerder in Nepal ben geweest voelen de verschillen met Nederland groot aan. De taxi is klein en oud, maar doet het nog, dus klaarblijkelijk prima te gebruiken als taxi. De wegen zijn op veel plekken stuk, maar dat is meer een kwestie van toeteren om er via de andere kant van de weg omheen te kunnen. Op veel plekken liggen stapels puin, maar of dat er ook al was voor de aardbevingen is niet echt duidelijk, ik neem aan van wel. Maar het meest opvallende verschil zijn wel de mensen en vooral de mentaliteit. Bij een bewaakte muur zijn grote gaten gevallen, die nu zijn opgevuld met losse stenen, zodat je niet direct door kunt lopen, maar dat is kennelijk voldoende. Waar een huis is ingestort ligt aan de straatkant een keurige stapel schoongebikte stenen, wat golfplaten en enkele houten balken. Het blijken de bruikbare restanten te zijn van het ingestorte huis en ze kunnen dus weer gebruikt worden als er straks weer wat gebouwd gaat worden. Men zit dus niet bij de pakken neer, maar pakt aan wat mogelijk is en gaan van daaruit verder met wat er gedaan kan worden, liefst zo praktisch mogelijk.

In de buurt van het hostel stappen we uit de taxi en volgen Bahrat naar het hostel dat ze voor ons hebben gereserveerd. Ondanks dat het op veel plekken in de stad rommelig is, schrik ik wel als we de steeg inlopen richting het hostel. Een groot vierkant gat waar vroeger waarschijnlijk de was werd gedaan met grondwater ligt bezaaid met puin. We moeten deels door het puin en dan langs een ingestort pand lopen. Bahrat vertelt ons dat dit het hotel was waar veel mensen in zaten tijdens de aardbeving en ik word er stil van. Ik had niet verwacht zo direct op de feiten te worden gedrukt, maar er is zelfs in deze stad geen ontkomen aan. Iets verder lopend is het daarna alsof er een oase verschijnt als we de binnentuin van het hostel in lopen. Wat een geluk met dit hostel, zo mooi, voor Nepalese begrippen zo goed en in gebouw wat er gewoon tiptop uitziet.

Als we 's avonds met Rene Veldt (oprichter van Stichting Veldwerk) en Bahrat wat gaan eten en daar het plakkaat onthullen met het eindbedrag, wordt Rene een beetje geëmotioneerd. Hij was al verrast door de vele mailtjes van geef.nl die hij bijna dagelijks binnen kreeg, maar dat het eindbedrag maar liefst 2766 euro zou zijn ging ook boven zijn verwachting uit! Hij zal persoonlijk er op toezien dat het geld goed besteed zal worden en wetende hoe hij bezig is met zijn projecten hebben we er alle vertrouwen in dat dat helemaal goed gaat komen.

We willen dan ook iedereen bedanken voor alle giften, mooie woorden en vooral de steun die we hebben gevoeld in de afgelopen maand! Mede namens de stichting, maar vooral ook de mensen die straks direct gaan merken dat er wat voor hen gedaan wordt, enorm bedankt!!!

--- Plaatsen van foto's tijdens reguliere powercut kost best veel tijd ;-) ---

• 09 Augustus 2015 - 21:19

Janneke Koers:

Wat een mooi verslag van de fantastische maar ook zeer aangrijpende indrukken van jullie reis. Een hotel dat bestaan heeft maar met de grond gelijk is gemaakt in een paar seconden en met wie weet hoeveel mensen er in. Dat is verschrikkelijk. maar jullie hebben de moed en de kracht om daar daadwerkelijk iets te doen en ik wens jullie daar heel veel succes bij.

veel groeten Janneke